>> Om föreningen

Interkulturella Städer Sveriges är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell föreningen som arbetar för interkulturell integration och samhällsbyggande. Genom utbildning, rådgivning, erfahrenhetsutbyte och utveckling av politik och praxis ger föreningen ger stöd till offentliga och privata aktörer att på bästa sätt arbeta med interkulturell integration och samhällsbyggande.

Föreningen arbetar för att bli ett officiellt nationellt nätverk inom Europarådets globala stadsnätverk Intercultural Cities. Intercultural Cities är ett långvarigt program vid Europarådet som är Europas ledande människorättsorganisation. Programmet etablerades 2008 och har idag vuxit till ett globalt nätverk med kring 150 medlemsstäder, med fokus på innovation och kapacitesuppbyggnad för interkulturell integration. Städernas gemensamma nämnare är att de verkar utifrån övertygelsen att det inkluderande och lösningsorienterade förhållningssättet i interkulturell integration leder samhället i en mer jämlik och hållbar riktning.

Läs mer om Intercultural Cities och de nationella nätverkens roll.

Interkulturella Städer Sveriges tar avstamp i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter och arbetar för Agenda 2030 och FN:s hållbarhetsmål.

Interkulturella Städer Sverige är medlemmar i LUCS (Föreningen för lokal Unesco-samverkan Sverige).

Bakgrund

Organisationen Antirumours Sverige grundades den 22 maj, 2018. Antirumors Sverige bygger på det koncept som utvecklades av Barcelona stad 2010 och som genom Antirumours Global har expanderat till en mängd länder och städer värden över.

I maj 2019 slogs den ideella föreningen Antirumours Sverige och nätverket ICC Sverige samman. Sedan dess heter organisationen Interkulturella Städer Sverige.

Grundare av föreningen är Helena Rojas, Evelina Lundqvist, Josefin Branzell Hertz och Melissa Besara.

Interkulturella städer Sveriges styrelse 2022-2023

Helena Rojas, ordförande
Greg Fernando, vice ordförande
Bojan Brstina, kassör
Evelina Lundqvist, sekreterare
Ledamöter: Sara Nylund, Greg Fernando, Malin Johansson, Brandon Sekitto

Föreningens grundare Helena Rojas, Josefin Branzell Hertz och Evelina Lundqvist tillsammans med Daniel de Torres, grundare av Antirumours Global.