Sammanfattning av onlineseminarium: Civilsamhällets roll i att stödja skolor i arbetet mot rasism och intolerans

 

Kolla hela seminariet, från den 19 mars 2024 här.

 

I onlineseminariet, "Stötta skolan i arbetet mot rasism och intolerans: Hur kan civilsamhälleorganisationer hjälpa till?" som hölls den 19 mars, 2024, samlades pedagoger, tjänstepersoner, jurister, företrädare för civilsamhället och många andra för att dela med sig av sina insikter och strategier. 

Onlineseminariet fungerade som en plattform för att diskutera den avgörande roll civilsamhällets organisationer kan spela i att stötta skolan i kampen mot rasism, diskriminering och intolerans.

De inbjudna experterna som deltog i samtalet var Abedin Denaj, ordförande i Gävleborgs Romska Internationella Förening (GRIF); Arjan Verdooren, kommunikationskonsult och föreläsare, engagerad i New to Sweden; Dharana Favilla, utvecklingsledare hos MUCF; Dino Amorelli Federico, jurist på Antidiskriminieringsbyrån Stockholm Syd och Nella-Stina Wilks Fjällgren, ledamot i Sáminuorra. Samtalet modererades av Evelina Lundqvist, projektledare för NET-IDEA hos Interkulturella Städer Sverige.

 

Experterna och övriga deltagare i onlineseminariet underströk betydelsen av samarbete mellan civilsamhällets aktörer och utbildningsinstitutioner. Flera av experterna betonade de betydande kunskapsglappen inom skolan när det gäller diskriminering, konkreta åtgärder mot rasism, nationella minoriteter och urfolk. Många underströk att skolor aktivt måste engagerar sig i frågan och samarbeta med civilsamhällets organisationer och nyttja deras expertis och erfarenheter för ett gediget och trovärdigt arbete mot rasism, diskriminering och intolerans.

Dharana Favilla presenterade en nulägesbild av unga samer och unga romers situation, och inte minst den diskriminering och det hat och hot många utsätts för. Dharana gav även sitt perspektiv på aktuella samarbeten med Sáminuorra och GRIF. Båda dessa samarbeten syftar till att öka kunskapen om samers respektive romers historia, kultur och nuvarande situation. Dharana om MUCF:s uppdrag: “Vår myndighet jobbar med två stora politikområden. Det är politiken för det civila samhället och ungdomspolitiken. Vi följer upp och analyserar ungdomars levnadsvillkor, attityder och värderingar. Målet för ungdomspolitiken är att alla unga ska ha goda levnadsvillkor, makt att forma sina liv och inflytande över samhällsutvecklingen”.

Dino Amorelli Federico konstaterade att många skolor visar ointresse kring att utbilda eleverna om diskriminering, eller saknar kapacitet att koordinera besök på skolan. I de fall som de får inbjudningar ser de följande mönster: "Några fantastiska eldsjälar, både lärare och annan personal på skolor, brinner för dessa frågor och tar egna initiativ för att göra något för sina klasser. Det är inte något som sanktioneras av skolledningen, utan det är individuella lärare som bjuder in oss under sin egen tid för utbildning eller undervisning. Tyvärr blir det väldigt fragmenterat på det sättet. Vi besöker bara en klass en gång, och det beror mycket på vilken grupp det är och den enskilda lärarens goda vilja." 

Det jag får höra ofta av våra medlemmar, när det gäller just skolundervisning, är att romer nästan inte synliggörs alls.
— Abedin Denaj, ordförande, Gävleborg romska internationella förening

Abedin Denaj, reflekterade över den låga kompetensen om den mycket heterogena gruppen romer, samt att gruppen har mycket låg synligheten i utbildningsmaterial, exempelvis relaterat till förintelsen. Han betonade vikten av att skolan måste tillhandahålla mycket mer, samt korrekt information om romer. Detta kan leda till ökad kunskap, men också förbättra självbilden bland romska elever. Abedin lyfter följande insikt från medlemmar i GRIF: “Det jag får höra ofta av våra medlemmar, när det gäller just skolundervisning, är att romer nästan inte synliggörs alls”.

Nella-Stina Wilks Fjällgren lyfte följande perspektiv: "Det här är egentligen en fråga för regeringen och Skolverket. Det borde vara en hög prioritet att inkludera detta i lärarutbildningen, att lära ut om minoriteterna och särskilt om samerna. Det är tråkigt att kunskapen om ursprungsbefolkningen i Sverige tystas ner. Målbilden är egentligen att komma dit där regeringen och Skolverket tar ansvar för att inkludera detta i undervisningen. Men eftersom vi ännu inte nått dit, måste vi samer själva utbilda om det."

Målbilden är egentligen att komma dit där regeringen och Skolverket tar ansvar för att inkludera detta i undervisningen. Men eftersom vi ännu inte nått dit, måste vi samer själva utbilda om det.
— Nella-Stina Wilks Fjällgren, ledamot i Sáminuorra

Arjan Verdooren, underströk vikten av att inte begränsa den här typen av arbete till olika projekt: "Det är viktigt för skolan att detta arbete inte blir tillfälligt. Det bör verkligen integreras i deras pedagogiska uppdrag så att de kan identifiera vilken kunskap som saknas och hur de kan samarbeta med civilsamhället. Å andra sidan, från civilsamhällets perspektiv, är det viktigt att se hur vi kan bidra till detta pedagogiska uppdrag på samma sätt som med andra ämnen."

 

Uppmaningen att gå från ord till handling i onlineseminariet var tydlig. Civilsamhällets organisationers bidrag är inte bara värdefulla utan nödvändiga för att befästa ett gott arbete mot rasism, diskriminering och intolerans. Flera deltagare uttryckte att det är avgörande för skolan att hitta strategier för att öppna sina dörrar för civilsamhällets kunskap och erfarenhet. Det blev mycket tydligt att denna omställning kommer kräva ihärdigt arbete, samarbete och en vilja att omfamna fler perspektiv.

Vår förhoppning är att alla deltagare och andra intresserade är att låta detta onlineseminarium bli en påminnelse för fortsatt dialog och i arbetet att skapa åtgärder som leder till att skolan blir en inkluderande miljö där alla barn och ungdom kan vara trygga och stolta.

Tillsammans kan vi skapa förändring i skolan.

 

Experter som deltog i samtalet:

 

Dino Amorelli Federico, jurist, Antidiskrimineringsbyrån Stockholm Syd

Arjan Verdooren, kommunikationskonsult, New to Sweden

Dharana Favilla, utvecklingsledare, MUCF

 
 

Abedin Denaj, ordförande, Gävleborg romska internationella förening

Nella-Stina Wilks Fjällgren, ledamot Sáminuorra